casino malaysia
casino malaysia
Андешаи муҳаққиқон

wrapper

Андешаи муҳаққиқон

Ҷашни сада ва ҷанбаҳои нуҷумию фалсафии он

                             Сада ҷашни мулуки номдор аст,
                                Зи Афредуну Ҷам ёдгор аст.
  Мусаллам аст, ки ҳар сол дар арафаи  ҷашни миллию давлати Сада, дар ҷумҳурии мо чорабиниҳои зиёде барои  таҷлили шоистаи ин ҷашни бостонии ниёгонамон руи даст гирифта мешавад ва оиди пайдоиши он чун анъана маълумот дода мешавад. Вале инҷо як нукта боиси таассуф аст, ки аксари ровиёну муҳаққиқон танҳо  бо баёни ҷанбаҳои устуравию ривоётӣ ва шифоҳии он дар адабиёту фолклори тоҷику форс иктифо мекунанд. Мо инҷо касеро маломат кардани нестем  ва сабаби ин ҳолро дуруст дарк мекунем, зеро ки аввалан пайдоиши ин ҷашнҳои бузург марбут ба замонҳои дури то таърихӣ мебошад, сониян бо сабаби лашкаркашиҳои аҷнабиён чун Искандари Мақдунии Юнонӣ ва истилои арабҳою муғулҳою баъдиҳо, дар асари ин набардҳои хунини ҳарбию сиёсӣ ва ғоявии динию мазҳабӣ он осор  ва манбаъҳою маъхазҳо ва сарчашмаҳое,  ки оиди таъриху фарҳанг, дину оин, расму русум ва ҷашну анъаноти фарҳангию  маданӣ ва ҳазорон паҳлуҳои дигари ҳаёти гузаштаи мардумони тоҷику форс маълумотҳои муҳим ва аниқу дақиқ медоданд, несту нобуд ва таллаву тороҷ шуданд ва ё ҳам ба яғмо бурда шуданд. Ба  як ҳарф ин осори гаронарзиш монанди Авастою ведҳо ва садҳои дигар ба тороҷи айём рафта ва фақат дар шакли устураю  нақлу ривоёт аз даҳон ба даҳон гузашта то дараҷае маънию мазмун ва муҳтавои аслии онҳо тағйир ёфта таҳрифу таҳрир шуда дар шакли парокандаю чузъӣ дар адабиёти илмӣ ва фолклории гузаштагони мо боқӣ монда то ба мо омада расидаанд, вале ин масъулияти ҷустуҷую омӯзиш, таҳқиқу пажӯҳишро аз души мо пасовандон сабукдуш намекунад. Аҳли илм ва зиёиён ҳама  масъулем то ин ганҷҳои парешонгаштаро  зарра-зарра ҷамъоварӣ намуда ба ганҷинаи фарҳангии миллати куҳанбунёду фарҳангсолори тоҷикони тоҷдор ворид ва онро ҳифзу муҳофизат  намоем. Муфассал ...
Хондан 744 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(0 Овозҳо)

Мирным переговорам – альтернативы нет

  Анализ  материалов о ситуации  на  таджикско – кыргызском  участке  линии  границы  показывает,  что  обе  страны – Республика  Таджикистан  и  Кыргызская  Республика,  все  имеющие  спорные  вопросы  по  границе  намерены  решить  исключительно  мирным  путем.  Об  этом  еще  раз  было  акцентировано  в  ходе встречи  руководителей   спецслужб  наших  стран, которая  состоялась  после  очередного  конфликта  на границе  в  Баткенском  направлении  27  января 2022 года. 
В  ходе  встречи  С. С. Ятимова  и  К. Ташиева  было  достигнута  договоренность  о  возобновлении   работы межправительственной комиссии по делимитации и демаркации, так как два месяца назад работа этой комиссии была приостановлена. Обе стороны были единодушны в том, что работа этой комиссии будет проводиться постоянно и интенсивно на основе протоколов и решений, в интересах  наших  государств. Муфассал ...
Хондан 687 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(1 Овозҳо)

Сада ҷашни мулуки номдор аст

  «… барои халқи тоҷик ҷашни Сада мисли ҷашни Меҳргон таърихи қадим дорад ва бояд аз нав эҳё гардад».
  Аз суханронии Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ – Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон  муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар нахустҷашни иди Меҳргон
  Бо шарофати истиқлолият ва ба сифати Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон интихоб гардидани шахсияти ватанхоҳу ватандӯст ва худогоҳу худшинос муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон масъалаи ҳувияти миллӣ ва эҳё гардидани таърихи куҳан, инчунин муроҷиат ба осори пешин ва зинда намудани чеҳраҳои таърихиву фарҳангии гузаштаи халқи тоҷик дар мақоми аввал гузошта шуд. Бо таълифи асарҳои бисёрҷилдаи муҳими хусусияти ватандӯстонадошта, аз қабили «Тоҷикон дар оинаи таърих», «Нигоҳе ба таърих ва тамаддуни ориёӣ», «Забон – ҳастии миллат» ва китобу мақолаҳои зиёди илмӣ-таърихӣ, Пешвои миллат исбот намуданд, ки халқи тоҷик таърихи ниҳоят куҳан дорад. Фарзандони баномусу бузурге дар ин сарзамин умр ба сар бурдаанд, ки номашон дар оинаи таърих сабт гардида, офаридаҳояшон барои башарият хидмат намудаанд. Дар баробари ин, Сарвари давлат ба мероси маънавии суннатии шоистаи мардум баҳои баланд дода, омӯзиш ва тарғиби ин осори гаронбаҳоро вазифаи ҳар як фарди бедордил донистааст. Аз ин рӯ, доимо даъват ба амал меоваранд, ки таърихи гузашта ва фарҳанги пешиниёнро насли имрӯза дуруст аз бар намуда, ба он сидқан арҷ гузоранд. Муфассал ...
Хондан 644 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(1 Овозҳо)

Умумияти ҷашни Cада бо дигар ҷашнҳои шабеҳи Ориёӣ

  Тарзи зист, анъанаву маросим ва урфу одат, баргузории иду ҷашнҳои мардуми як нажод, минтақа ё ҳавза, ҳамсоягон ва атрофиёни онҳо ба ҳам наздик, шабеҳи ҳамдигар буда, метавонанд аз ягонагии решаҳо ё таъсирпазирӣ аз ҳамдигар дарак диҳанд, бахусус, агар ин шабоҳату қаробат ва якрангиву умумият миёни намояндагони миллатҳое бошад, ки таърихан муштаракоти нажодӣ доранд. Мисоли равшани ин гуфтаҳоро мо метавонем дар муқоисаи ҷашни Сада ҳамчун яке аз ҷашнҳои ориёӣ, ки дар оғози шомгоҳи даҳуми баҳманмоҳ, яъне рӯзи Обон аз моҳи Баҳман (30 январ – 2 феврал) баргузор мешавад бо ҷашнҳои ба он наздику монанд, чӣ аз ҷиҳати маънову муҳтаво ва чӣ аз рӯи мувофиқати таърих ва санаи таҷлили онҳо мушоҳида кунем. Ҷашни Садаро метавон нахустин муждаи Наврӯз ва баҳор ҳисобид. Ҷашни Сада бо ҳодисаи кайҳонӣ ва идомаи мантиқии он дар анъанаҳову асотири мардуми ориёӣ иртибот дорад. Муфассал ...
Хондан 679 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(1 Овозҳо)

Манбаъҳои муфид

      
Copyright © 2024 Институти фалсафа, сиёсатшиносӣ ва ҳуқуқи ба номи А.Баҳоваддинов. All Rights Reserved. Designed by IBlove
casino malaysia